W ramach zadania „Zielono nam!” dzieci z okolicznych przedszkoli miały okazję uczestniczyć w warsztatach, które połączyły sztukę, naturę i naukę. Podczas zajęć mali artyści najpierw malowali ceramiczne doniczki, tworząc kolorowe wzory, a następnie sadzili w nich zioła. Warsztaty nie tylko przyniosły wiele radości, ale również nauczyły dzieci kilku ważnych umiejętności oraz rozwinęły ich wrażliwość na przyrodę.
Malowanie doniczek pozwoliło dzieciom na wyrażenie siebie i rozbudzenie wyobraźni. Praca z farbami i pędzlami wprowadziła je w świat kolorów, wzorów i różnorodnych technik malarskich. Dzieci tworzyły indywidualne kompozycje, co rozwijało ich poczucie estetyki oraz odwagę w wyrażaniu siebie poprzez sztukę.
Po zakończeniu części artystycznej przyszedł czas na sadzenie ziół. Dzieci nauczyły się, jak przygotować doniczkę do sadzenia, co jest potrzebne roślinie do wzrostu oraz jak o nią dbać. Mogły dowiedzieć się, że rośliny potrzebują wody, światła i troski, a regularne podlewanie i obserwowanie wzrostu sadzonki jest kluczowe dla jej przetrwania. Ta część warsztatów rozwijała w dzieciach poczucie odpowiedzialności i troski o żywe organizmy.
Sadzenie ziół takich jak bazylia, mięta, czy tymianek było dla dzieci nie tylko przyjemne, ale także stymulujące sensorycznie. Każde zioło ma swój charakterystyczny zapach, wygląd i strukturę, co pozwoliło dzieciom na rozwijanie wrażliwości zmysłowej. Obcowanie z naturą angażuje dotyk, zapach, a nawet smak – dzieci miały możliwość poznania różnorodności roślin i dowiedzenia się, że każda z nich ma inne właściwości oraz zastosowanie.
Warsztaty były też doskonałą okazją do rozmowy o ekologii. Dzieci mogły dowiedzieć się, że zioła i rośliny są nie tylko ozdobą, ale również wpływają na nasze zdrowie i środowisko. Przedszkolaki dowiedziały się, że rośliny wytwarzają tlen i wspierają naszą planetę, a sadzenie i pielęgnowanie roślin to mały, ale ważny krok w kierunku ochrony środowiska.
Choć każde dziecko miało swoją własną doniczkę, warsztaty były okazją do pracy zespołowej. Przedszkolaki współpracowały, dzieliły się farbami, narzędziami i wspierały w malowaniu. Wzajemna pomoc i obserwowanie pracy innych rozwijały umiejętność współpracy i uczyły, jak ważna jest praca w grupie.
Na zakończenie warsztatów każde dziecko miało przed sobą swoją unikalnie pomalowaną doniczkę z posadzonym ziołem, które mogło zabrać do domu. Warsztaty były lekcją o odpowiedzialności, ekologii i artystycznej swobodzie, a także przyjemnym sposobem na poznanie natury. Dzieci opuszczały warsztaty dumne ze swoich dzieł, a ich twarze pełne były radości z małych, ręcznie wykonanych ogródków.